Pernahkah anda terfikir tentang asal usul nama Yahudi? Pemahaman linguistik, etimologi perkataan berfungsi sebagai pintu masuk untuk merungkai permaidani sejarah peradaban identiti budaya serta masyarakat sesuatu bangsa.
Menyelidiki akar dan evolusi sesuatu istilah memberikan kita bukan sahaja pandangan linguistik tetapi juga pemahaman yang mendalam tentang sejarah rumit dan nuansa budaya.
Isi Kandungan
Yahudi dari Perspektif Etimologi
Pandangan sarjana berbeza mengenai penggunaan kata “Yahudi” dan asal usulnya dalam Bahasa Arab.
Menurut satu pendapat, ia berasal dari Bahasa Arab; kata dasarnya berasal dari al-Hud (الهود), yang bermaksud taubat dan kembali kepada Allah.
Hal ini berdasarkan permohonan doa Nabi Musa kepada Allah SWT:
وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (١٥٦)
Terjemahan: Dan tetapkanlah untuk Kami kebaikan dalam dunia ini dan juga di akhirat, sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepadaMu”. Allah berfirman: “AzabKu akan Aku timpakan kepada sesiapa yang Aku kehendaki, dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertaqwa, dan yang memberi zakat, serta orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.
Surah Al-A’raf: 156
Menurut sebahagian pihak, ia bukanlah dari Bahasa Arab. Mereka berpendapat asal usul nama “Yahudi” berasal dari perkataan Ibrani “Yehudi” (יהודי), yang merujuk kepada sebuah kerajaan kuno menggunakan nama Yehuda.
Ada juga menyebutkan, perkataan “Yahudi” diambil sempena salah seorang nama anak Nabi Yaakob A.S., yang berjumlah dua belas orang kesemua.
Sebagaiman firman Allah SWT dalam Surah Yusuf,
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لأبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ (٤)
Terjemahan: (Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: “Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang (abang-abangku), matahari dan bulan (Nabi Yaakob A.S. dan isterinya); kulihat semuanya sujud (memberi hormat) kepadaku”.
Surah Yusuf: 4
Penggunaan Istilah “Yahudi”
Menurut ensiklopedia Britannica, istilah “Yahudi” merujuk kepada individu penganut agama Yahudi atau orang yang berasal daripada keturunan Yahudi. Pendapat lain menyatakan penggunaan nisbah Yahudi diambil daripada nama kerajaan Yehuda Selatan, iaitu serpihan kerajaan Nabi Sulaiman A.S. setelah kewafatan baginda.
Sebagaimana diperjelaskan diatas, perkataan “Yahudi” kemudian telah berkembang selama berabad-abad dan kini biasanya digunakan untuk merujuk kepada orang Yahudi secara keseluruhan.
Tafsiran teks berteraskan linguistik tentang etimilogi perkataan Yahudi melalui kitab-kitab suci juga dapat menerangkan konteks budaya dan sejarah kaum Yahudi.
Antara yang diketengahkan disini adalah kitab suci umat Islam, iaitu Al-Quran Al-Karem.
Kitab suci Al-Quran juga menyebut perkataan Yahudi pada beberapa tempat, selain merujuk mereka dengan kaum Nabi Musa A.S., Bani Israil (keturunan Nabi Yaakob A.S.) dan juga Ahli Kitab.
Setiap sebutan ini mempunyai interpretasi serta tafsiran yang tertentu dan tidak didatangkan pada sebarangan ayat atau digunakan sewenang-wenangnya.
Penerangan 1
Sebagai contoh, kitab Al-Quran Al-Karem ketika ingin menarik perhatian kaum Yahudi dan ingin memerihalkan kebaikan yang terdapat pada mereka yang berpegang agama Allah dan mentaati Rasul-Nya, akan mendatangkan dengan sebutan Bani Israil.
Firman Allah SWT,
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ (٤٠)
Terjemahan: Wahai Bani Israil! Kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang telah Kuberikan kepada kamu, dan sempurnakanlah perjanjian (kamu) denganKu, supaya Aku sempurnakan perjanjianKu dengan kamu; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu merasa gerun takut, (bukan kepada sesuatu yang lain).
Surah Al-Baqarah: 40
وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لأكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلأدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (١٢)
Terjemahan: Dan sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian (dari) Bani Israil dan telah Kami angkat diantara mereka 12 orang pemimpin, dan Allah berfirman: “Sesungguhnya Aku berserta kamu, sesungguhnya sekiranya kamu mendirikan solat dan menunaikan zakat serta beriman kepada rasul-rasul-Ku dan kamu bantu mereka dan kamu pinjamkan kepada Allah pinjaman yang baik sesungguhnya Aku akan menutupi dosa-dosamu. Dan sesungguhnya kamu akan Kumasukkan ke dalam syurga yang mengalir air di dalamnya sungai-sungai. Maka barangsiapa yang kafir di antaramu sesudah itu, sesungguhnya dia telah tersesat dari jalan yang lurus.
Surah Al-Ma’idah: 12
وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (١٣٨)
Terjemahan: Dan Kami bawakan Bani Israel ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan yang demikian) mereka (Bani Israel) berkata: “Wahai Musa buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan”. Nabi Musa menjawab: “Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil.
Surah Al-A’raf: 138
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ (٦)
Terjemahan: Dan (ingatlah) ketika Isa ibnu Maryam berkata: “Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab sebelumku, iaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)”. Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: “Ini adalah sihir yang nyata”.
Surah As-Soff: 6
Penerangan 2
Kitab Al-Quran Al-Karem juga menyebutkan secara jelas sebutan al-Yahud (Yahudi) pada beberapa tempat.
Dan sebagaimana dinyatakan sebelum ini, tafsiran teks berteraskan sesuatu kalimah akan dilihat pada konteks ayat tersebut serta bagaimana interpretasi pada gambarannya.
Dan kami akan bawakan ayat-ayat Al-Quran yang mengandungi sebutan perkataan al-Yahud (Yahudi) tersebut. Firman Allah SWT,
وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ (١٨)
Terjemahan: Orang-orang Yahudi dan Nasrani mengatakan: “Kami ini adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya”. Katakanlah: “Maka mengapa Allah menyeksa kamu kerana dosa-dosamu?” (Kamu bukanlah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya), tetapi kamu adalah manusia (biasa) diantara orang-orang yang diciptakan-Nya. Dia mengampuni bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyeksa sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Kepunyaan Allah-lah kerajaan antara keduanya. Dan kepada Allah-lah kembali (segala sesuatu).
Al-Ma’idah: 18
Firman Allah SWT,
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنزلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (٦٤)
Terjemahan: Orang-orang Yahudi berkata: “Tangan Allah terbelenggu”, sebenarnya tangan merekalah yang dibelenggu dan merekalah yang dilaknat disebabkan apa yang telah mereka katakan itu. (Tidak demikian), tetapi kedua-dua tangan Allah terbuka; Dia menafkahkan sebagaimana Dia kehendaki. Dan Al-Qur’an yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sungguh-sungguh akan menambah kedurhakaan dan kekafiran bagi kebanyakan di antara mereka. Dan Kami telah timbulkan permusuhan dan kebencian di antara mereka sampai hari kiamat. Setiap mereka menyalakan api peperangan Allah memadamkannya dan mereka berbuat kerosakan di muka bumi dan Allah tidak menyukai orang-orang yang membuat kerosakan.
Al-Ma’idah: 64
Firman Allah SWT,
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (٣٠)
Terjemahan: Orang-orang Yahudi berkata: “Uzair itu Anak Allah” dan orang-orang Nasrani berkata: “Al Masih itu Anak Allah”. Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka, bagaimana mereka sampai berpaling?
At-Taubah: 30
Firman Allah SWT,
مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (٦٧)
Terjemahan: Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk ugama Yahudi, dan bukanlah dia seorang pemeluk ugama Kristian, tetapi dia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.
Ali Imran: 68
Dapatan daripada beberapa tempat dinyatakan dari kitab suci Al-Quran Al-Karem, ketika ingin memperlihatkan sebutan perkataan al-Yahud (Yahudi) dalam konteks ayat tersebut ia sedang membawa konotasi yang negatif dan keburukan.
Kesimpulan
Setelah memperlihatkan asal usul perkataan Yahudi, dapat disimpulkan sebutan perkataan ini merujuk individu penganut agama Yahudi atau yang berasal daripada keturunan Yahudi.
Selain itu, pengiktirafan kaum Yahudi kepada seorang yang bernama Yehudah, salah seorang anak Israil (Nabi Yaakob A.S.) dan abang Nabi Yusuf A.S..
Mereka memandang tinggi dari jalur keturunan ini (keturunan Yehudah) dan mempunyai kedudukan yang istimewa dalam agama Yahudi.
Sepanjang sejarah, sebutan perkataan ini telah digunakan dalam banyak keadaan dan juga turut menjadi nisbah sesebuah kerajaan.
Rujukan
- Al-Quran Al-Karim
- Abu al-Fida, Ibn Kathir. Tafsir Ibn Kathir. 1999. Dar al-Taibah.
- Su’ud bin Abd al-Aziz al-Khalaf. Dirasat al-Adyan al-Yahudiyyah wa an-Nasraniyyah. 2006. Dar Adh’wa as-Salaf.
- Philip Durkin. The Oxford Guide to Etymology. 2011. OUP Academy UK.
- www.britannica.com
- www.celiktafsir.net